Bounty island Costa Rica & Mexico City - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Fleur & Eric Krenten - WaarBenJij.nu Bounty island Costa Rica & Mexico City - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Fleur & Eric Krenten - WaarBenJij.nu

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur & Eric

01 April 2009 | Costa Rica, San José

Bounty island Costa Rica & Mexico City

Op dinsdag 17 maart vertrokken we vanaf San José naar de Caribische kust van Costa Rica. Na een 5 uur durende busrit kwamen we in Puerto Viejo aan, vanwaar we met taxi naar Punta Uva (punt druif) gingen, zo’n 8 km daarvandaan. Aangekomen in Punta Uva ging er een tropische wereld voor ons open. Opgewacht door Bill (van het Amerikaanse stel dat de bungalowtjes runt) werden we meegenomen naar een klein houten huisje midden in de jungle. We konden onze ogen niet geloven, wat was het ‘tropisch’ allemaal en het rook zo lekker en was zo schhoon! Het goede nieuws was ook dat het strand slechts op loopafstand was en dat het sinds kort erg goed weer geworden was in Costa Rica! En wat voor een strand!!! Hartstikke leeg omdat we tussen de vakanties van de Amerikanen inkwamen, superblauw schoon water en schitterende palmen. Absoluut de definitie van een bounty eiland!

Ondanks dat er van alles te doen was op het eiland zoals snorkelen, excursies naar schildpadden of dolfijnen, raften enz, hebben wij ons behoorlijk rustig gehouden. Op de één of andere manier waren we minder leergierig en reislustig als normaal. Gedurende de 10 dagen in dit kleine paradijsje hebben we niet veel meer gedaan dan slapen, lezen, fietsen, lekker eten, op het strand hangen en zwemmen. Waarschijnlijk waren we hier aan toe na de energie vretende Inca trail, het vroege opstaan voor de Spaanse lessen, allerlei mensen ontmoeten en dingen bezichtigen. Daarom kwam Costa Rica eens te meer op het goede moment in deze gave Latijns-Amerikaanse trip.

Gespot: veel mooie exotische vlinders, salamanders, eekhoorns, allerlei mooie vogels, capucijn aapjes (met witte gezichten) en zwarte aapjes (MEN wat kunnen die een herrie maken! wel bijzonder als je er ’s nachts wakker van wordt) en vuurvliegjes (echt kick!!).

Goede zorgen: er moet gezegd worden dat Bill en Cathy echt super voor ons zorgden! Van fietsen lenen, tot onze was wassen tot altijd goeie tips geven! (Iedereen die hier een strand vakantie overweegt kan ik zeker aanraden bij hen te verblijven!) Als dank heb ik brownies voor ze gebakken en brachten we af en toe fruit langs dat we zelf niet allemaal opkregen.

Bevolking: behalve Bill en Cathy waren er natuurlijk nog andere Amerikanen te vinden op het eiland. Verder doet de Costa Ricaanse bevolking aan de Caribische kust Jamaicaans aan. Veel rasta mannen en vrouwen en ook een aantal blanken met Jamaicaans accent, ha.Verder is de bevolking een mix van alternatievelingen, surf dudes en artistieke types. Ik heb trouwens mijn haar helemaal in laten vlechten, dus ik paste er prima tussen.

Het fietsen naar Puerto Viejo dat we geregeld deden om te eten of te Internetten was wel een aparte ervaring, ha. De weg was bar slecht met kuilen en stenen, contstant opstuivend zand en ’s avonds bijna geen verlichting. Maar goed, we hebben het ook weer overleefd.

Nu dat we zo lekker veel tijd hadden, hebben we een fotosessie aan het strand gedaan en een aantal gafe filmpjes gemaakt, waaronder een CRIBS filmpje, haha. Vergeet dus niet de foto’s en filmpjes onderaan dit bericht te checken!!

Op donderdag 26 maart vertrokken wij per bus en vliegtuig vanuit het paradijs naar MEX City, waar wij ’s avonds laat aankwamen. Prima pick-up en hostel en de vrijdag en zaterdag hebben we genietend besteed in MEX city!! Want in tegenstelling tot wat iedereen zegt is deze stad helemaal niet zo vervuild (je merkt het iig niet), ook helemaal niet veel te druk en heeft het allerlei PRACHTIGS te bieden!! Op vrijdag hebben we het grote paleis van de regering gezien, een prachtige kerk en kathedraal genaamd “Metropolitana”, een paleis ‘de bellas artes’ waar ze juist op het moment dat we binnenliepen een requiem van Mozart aan het oefenen waren, een blauw mozaiken huisje waarin we lekker Mexicaans hebben gegeten enz. enz. Het openbaar vervoer is ook echt prima! De metrolijnen zijn overzichtelijk, schoon en je reist voor slechts 10 eurocent zover en zolang als je maar wilt!! (Ik had al verwacht dat we moeite zouden hebben met de prijzen in NL als we terugkomen, maar met het OV reizen wordt helemaal pijnlijk duur). Verder is in elke hoek van de stad wel iets van kunst te vinden! Zo liepen we heel toevallig tegen een soort tentoonstelling van versierde auto’s aan (check foto’s) en heeft ieder stadsbankje een apart thema; bankjes gemaakt van speelkaarten, gras, of brons en in de gekste modellen. We sloten de vrijdag af met een bezoek aan de bios om “Mall Cop” te zien met Doug Heffernan van King of Queens. We konden de dag niet beter afsluiten want we piesten echt in onze broek van het lachen.

Op zaterdag zijn we met het OV naar het museum van Frida Kahlo en Diego Rivera (haar man) geweest. Dit is het voormalige huis van Frida, waar ze geboren was, opgroeide, werkte en samen met Diego woonde. Heel mooi om al deze schilderijen, beelden en verzamelstukken te zien en om zo door haar huis te lopen. We sloten de zaterdag af met een typisch Mexicaanse vislunch (jaja, zelfs Eric heeft vis op!) en pakten toen de bus om naar Guanajuato te reizen.

Dit is de studentenstad waar we sinds zat avond laat verblijven. Ook dit apartement is weer ruim, licht, groot en schoon! Ik zou heel graag mijn ouders hier eens mee naar toe nemen (al moet ik mijn moeder dan bewusteloos krijgen want die gaat het vliegtuig niet in). Het stadje zelf is ook echt schattig; gelegen in de bergen, vol met gekleurde huisjes en smalle straatjes. En de mensen zijn echt ubervriendelijk!! Geen moeite is hen te veel en we voelen ons hier alweer helemaal thuis. Sinds maandag zijn we ook weer met de Spaanse lessen begonnen (zijn nu met de Subjuntivo bezig) en er worden leuke dingen vanuit het schooltje georganiseerd.

Maar volgende keer meer over ons leven in Guanajuato..... de update is alweer veel te lang. Hoop dat jullie met ons meegenieten en dat het ook allemaal goed met jullie gaat.

Un abrazo,

Eric y Fleur

================================
ENGLISH VERSION

Bounty island Costa Rica & Mexico City

On TUE 17th of March we left from San José towards the Caribbean coast of Costa Rica. After a bus drive of 5 hours we arrived in Puerto Viejo, after which we took a cab to Punta Uva (Point Grape). When we arrived at Punta Uva, we entered a tropical world. Awaited by Bill (American couple that runs the bungalows) we were guided to our small wooden house in the jungle. We couldn’t believe our eyes; it was so ‘tropical’, smelled so nice and was so clean! The good news was that the beach was at walking distance and since a few days it had been good weather! And what a beach!! Almost deserted, because we arrived between the holidays of the Americans, pure blue water and magnificent palm trees. The absolute definition of a bounty island!

Despite the fact that there were many activities to enjoy yourself like snorkelling, excursions to turtles or dolphins, rafting etc. we didn’t undertake much. We weren’t so eager to visit or learn as usual. And during the 10 days in this little paradise we were mostly busy with sleeping, reading, biking, enjoying the food, hanging at the beach and swimming. Probably we needed this after the tiring Inca Trail, getting up early for classes, meeting a lot of people and visiting interesting sites. Therefore Costa Rica came just at the right moment in this fantastic Latin American journey.

We spotted: a lot of exotic butterflies, salamanders, squirrels, a wide variety of beautiful birds, capuchin monkeys (white faced), black monkeys (MAN, do they make a noise! Which is kind of special when it wakes you up in the middle of the night) and fireflies (woohoo!).

Compliments to: It has to be said that Bill and Cathy really took great care of us! Lending bikes, washing our clothes and always giving good advice! (To everyone that would like to go on a beach vacation, I recommend renting of of their bungalows!) In return I baked them brownies, which they liked very much.

The people: Except for Bill and Cathy there were some other Americans on the island. A lot of Costa Ricans have a bit of a Jamaican style. Loads of people with Rasta hair and a couple of white people with a Jamaican accent, haha. The people are a mix of alternative people, surf dudes and artistic types. By the way, I now wear my hair in corn rows, so I fitted in perfectly.

The biking to Puerto Viejo, which we did occasionally to go for dinner or Internet, was quite an experience haha. The road was filled with loose rocks and potholes, clouds of dust and almost without lighting in evenings. But we survived it.

Because we had a lot of time on our hands, we did our own private photoshoot on the beach, plus we made some cool movies, amongst them a CRIBS movie, haha. So don’t forget to check out the pics and movies underneath this message!

On Thursday the 26th of March we left paradise by bus and plane and went to Mexico City, at which we arrived late at night. Picked up by the hostel and spent Friday and Saturday in the big city. On the opposite of what everyone is saying: Mexico City is not that polluted or crowded at all and has many beautiful things to offer! On Friday we visited the governmental palace, a beautiful cathedral and church called “Metropolitana”, the palace of ‘bellas artes’ at which they were rehearsing a requiem of Mozart, a blue mosaic house in which we had our first Mexican lunch etc. The public transport is very easy and cheap as well! The metro lines are easy to understand and you can travel to wherever you want for just 10 eurocents! (I was already expecting to have trouble with Dutch prices when we come back, but now public transport prices will be shocking). In every corner you can find some form of art! We ran into a site were all sorts of originally decorated cars were exposed (see pics) and every city bench has a different theme; made up of playing cards, grass or bronze and have the craziest shapes. We ended our Friday with a visit to the movies to see “Mall Cop” with Doug Heffernan from the King of Queens. The day couldn’t have been more perfect, because we laughed our asses off.

On Saturday we used public transport and went to the museum of Frida Kahlo and Diego Rivera (her husband). This is the house in which Frida was born and raised and where she also lived and worked together with Diego. It was impressive to see all the paintings, sculptures and collections and to walk through her house. We ended our Friday with a typical Mexican fish lunch (yes, even Eric ate fish!) and then took the bus to Guanajuato.

This is the student city in which we are staying since SAT evening. Once more, this apartment is spacious, light and clean! I would love to take my parents to this place (although I will have to knock my mom unconscious, because she won’t enter an airplane). The city is cute itself, situated in the mountains, filled with coloured houses and narrow streets. And the people are uberfriendly! They will do everything for you and we already feel at home. As of Monday we started our Spanish classes (using the Subjuntivo) and the school is organising interesting excursions.

But next time more on our life in Guanajuato….this update is already too long. Hope that you are still enjoying with us and that everything is well with you guys.

Un abrazo,

Eric y Fleur

• 02 April 2009 - 06:58

Niel:

Hey jullie 2, eigenlijk alweer een tijdje geleden dat ik heb gekeken en nu ook pas de Inca trail foto's goed bekeken, fantastisch... en ook geen woord gelogen over dat Costaricaanse paradijs, heerlijk lijkt me dat... Have fun in MEX city!

• 02 April 2009 - 08:32

Maaike:

Ik kijk thuis op mijn gemak de foto's wel want het zijn er zoveel, en het klinkt zo mooi! dat wil ik niet even snel op 't werk doen... Maar wat een verhaal weer! en wat een 'geluk' hebben jullie met de timing zeg! Echt geweldig! En het klinkt allemaal zo mooi, en mexico ook, met alle vrolijke bankjes en leuke bezienswaardigheden! Ik geniet zeker met jullie mee en ik hoop dat jullie ook van deze laatste rit van jullie avontuur vol zullen genieten!

nog veel plezier!

heel veel liefs maaike

• 02 April 2009 - 10:32

George:

Weer een boeiend verhaal!
    Ik ga alles bekijken.
    Geniet van alles jullie, overbodig te zeggen. Uit de tekst blijkt dat jullie dat doen.
    Goede reis verder!

• 02 April 2009 - 11:30

Alain:

Wel gek hoor midden in de jungle! Dat vind ik echt kick, vind altijd wel fascinerend de jungle , die kleren en die beesten enzo. Was dat niet creepy af en toe die geluiden snachts. Net zoals je dit stukje vertelde:
    'Het fietsen naar Puerto Viejo, De weg was bar slecht met kuilen en stenen, contstant opstuivend zand en ’s avonds bijna geen verlichting.'
    Savonds bijna geen verlichting op zo bar weggetje, is er dan geen kans om aangevallen door slangen of tijgers of panters weet ik het te worden? Lijkt me tog niet niks zo als 2 Europeanen in een onbekende jungle. Heftig hoor! Zeker kick! Dat witte hoedje van Erique is ook gek :P ! Heb gister trouwens opgetreden in Club Watt. Jaaa Gekke Shit. Spreek jullie ! GROETEN ALAIN

• 02 April 2009 - 14:17

Mirjam:

Hoi lieve Eric & Fleur,

Jullie verhaal doet me denken aan toen ik in Costa Rica zat :D. Blauwe zee, houten strandhuisje, aapjes, watervallen en alleen maar genieten!! Ben benieuwd of jullie nog terug willen komen! Wordt vast weer wennen om het onvoorspelbare leventje achter jullie te laten. Ben benieuwd welke avonturen jullie nog in Mexico gaan beleven. Steeds weer nieuwe indrukken en mensen ontmoeten, denk dat je deze reis niet meer zult vergeten! Geniet nog even van de laatste maand (de tijd vliegt!)& hopen jullie daarna snel weer te zien!

Kus Mirjam & Floris

• 02 April 2009 - 16:12

Yolanda:

Hey!!

Ziet er goed uit man!!!
    Ik ga vanav alles even lezen!

Dikke kus

• 02 April 2009 - 19:03

Hans-Ria::

Hallo Kanjers,
    We werden toch een beetje ongerust. Wij hoorden van de jachtopziender dat Eric geregeld boven in de bomen aan het jagen was op aapjes. Wij kunnen ons nu voorstellen dat je in zo een hemels paradijs nooit meer weg wil. Van vuurvlieje tot €0,10 in de metro. Wat een contrast. Tot nu toe bedankt voor de mail en wees niet ongerust....we slaan alle op.We kijken uit naar jullie behouden thuiskomst.
    Take Care and Have Fun
    Une Abrazo

• 02 April 2009 - 19:50

Kathia:

Very nice!!!!!!

• 02 April 2009 - 20:36

MAMS:

Hoi lieve Eric en Fleur,

Wat laten jullie mij genieten van de pracht en praal daar op Costa Rica, zou het eerste de beste vliegtuig pakken omdaar even aan te mogen ruiken, kijken en bewonderen,wat mooi.
    En Eric je bent nog steeds zo gek als een deur, heerlijk, moest lekker weer om je lachen met je gekke dingen, net zoals af en toe s'avonds aan tafel. Maar wat is het daar mooi en zo blauw en zoveel rust.Jullie zien er goed uit, lekker bijgekomen na de Trail. Ook Mexico City ziet er heel anders uit zoals dat ik in mijn gedachten had, mooi met al die kunstwerken en ja die autokunst echt wat voor Eric. Jouw haar op de foto's ziet er schitterend uit, prachtig gedaan zeg, Fleur past ook helemaal bij de foto's. Geniet nog van alles wat jullie zien en beleven, het zit er haast op.Wacht met nieuwsgierigheid weer op het volgende verhaal en foto's en de filmpjes.
    Dikke kussssssssss.

LOVE MAMS

• 02 April 2009 - 20:42

Kim:

Haiiii zus & zwager! Het ziet er echt supergeweldig uit, G & ik hebben de fotosessie meerdere malen gezien. En ook de filmpies, Eric wat ben jij dunnnnnnnnnnnnn geworden. Wel blijven eten he? hahahaha, nee serieus. Viel ons meteen op! Maar echt, wat een droomparadijs!! Ook zo schattig, dat huisje in de jungle waarin jullie verbleven en mooie foto's aan de blauwe zee, ik zat gewoon te kwijlen. Hahah...Oja ik moest jullie van Nicole, Mariska en iedereen bedanken voor de kadootjes! Nicole vond ze WEL heel leuk in tegenstelling tot wat jullie dachten :-D...

Love Kim & Gary

• 02 April 2009 - 22:14

Emel:

"This is were all the magic happens, you know what I mean.." HAhaha, Eric iets to much in de P-I-M-P rol. Zn hoedje maakt het helemaal af! Stylish!
    Jullie zien er trouwens echt goed uit! Palmboom fotos moeten jullie definitely in een lijstje doen, echt heel mooi. Geniet van het land, van elkaar en van jullie laatste weekjes daar!

X

• 02 April 2009 - 22:18

Emel:

PS: Eng die apengeluiden in de jungle. Als ik alleen naar het geluid luister (zonder rap das armas) dan lijkt het echt op een horrorscene.

PS2: Fleur, like your hair!

• 05 April 2009 - 15:08

Danie & Arie:

Hallo lieve vakantiegangers. Het is zondagmiddag en oom en tante zitten jullie reisverslag te lezen. Wat een geweldige bofkonten zijn jullie, om zoveel mooie natuur en cultuur te snuiven. Wij genieten er zo ook van via E-mail. Bedankt voor je leuke kadootje. Jullie zullen vast heel veel te vertellen hebben na thuiskomst. Geniet er nog van met volle teugen en een dikke kus uit Harderwijk.

• 05 April 2009 - 19:10

Mijiza:

Hey Fleur en Eric!

Je schrijft je blogs niet voor niks hoor. Ik lees je verhalen en geniet ervan! Ben nu alleen al best vergevorderd in de zwangerschap (lees vandaag precies 8 mnd). Begin een beetje moe te worden enz. Ik kan niet wachten om jullie weer te zien! Enjoy!

Liefs Mijiza

• 06 April 2009 - 05:22

Anita:

Wauw! Echt weer een fantastisch verhaal, en nog mooiere foto's. Net als idn: jaloers! ;-)
    Geniet er nog van.. nog een paar weekjes! xx Anita

• 06 April 2009 - 13:17

Marielle:

Heerlijk zeg zo'n weekje vakantie in Costa Rica!! Het ziet er inderdaad als een paradijsje uit en wat maken die aapjes een herrie zeg!!
    Veel plezier nog in Mexico!

xx Michael & Marielle

• 06 April 2009 - 18:19

Rachie:

wauw, mooi paradijsje zeg! Heerlijk strand en zooo relaxt :-)
    Als ik een bounty eet zal ik aan jullie strandje denken ;-)
    have fun!
    xx rachie

• 07 April 2009 - 13:19

Renee:

Lieve Eric en Fleur, wat ben ik jaloers, wat een strand, prachtige foto's!!
    Tot mijn grote verbazing stond Elma vandaag bij me voor de deur, met een pakketje, wat een verrassing, en wat lief van jullie.. Ik heb m om en het staat me erg goed al zeg ik t zelf, hahha. Een hele dikke kus voor jullie en mijn dank is groot. x

• 07 April 2009 - 14:21

Gary:

Heyyy Eric y Fleur! Ik dacht laat me ook eens een keer een berichtje achterlaten voordat jullie alweer terug zijn... Echt geweldige verhalen en foto's! Die boomstam foto ook... Geweldig... Trouwens ook nog bedankt voor het laatste koelkastmagneetje. Ik begin al een aardige collectie te krijgen. Geniet ze nog en tot het einde van de maand hè! Groetjes.

• 15 April 2009 - 18:19

Mama:

Ik zit hierboven op jullie telefoongesprek te wachten, wat al een paar keer misgelopen is,vanwege het tijdsverschil.Kim zit naast mij, dus beginnen jullie nu maar te bellen.Het is nu woensdagav. kwart over 8.wij wachten nog steeds!!Verder alles goed?Veel liefs.x.x. Kim en mama. Adios Amigo's

• 17 April 2009 - 18:43

Yolanda:

Wordt t niet es tijd voor een nieuwe update?!?!?!

• 18 April 2009 - 07:39

MAMS:

Hallo Eric en Fleur,

Ja, ik ben het met Yolanda eens, we willen graag weer wat jullie zien en horen via deze weg. Ik denk dat ik niet de enige ben, er zijn volgens mij nog veeeeeel meer geintresseerde mensen, kom sta op uit jullie hangmat breng die luie ledematen in beweging en pak de pen en camera en show ons al dat moois wat jullie al gezien hebben aan ons.

LOVE MAMS

• 20 April 2009 - 18:22

Hans:

Lekker hoor in het hangmatje, bij doorhangen
    gewoon op het kleedje verder pitten, en in de zon Geeuw....heerlijk.